The man, the Queen, the legend!

Idag är det exakt 20 år sedan Freddie Mercury dog.




Jag skulle kunna slänga ut en massa fakta om denna man men det tänker jag inte göra. Den som vill ha en massa fakta och sådant kan klicka HÄR:


Jag tänker lite snabbt ge Er min bild av Freddie.


För mig var han den största, bästa och absolut den största divan som har haft sina fötter på denna jord.





Hans röst var grym. Hans scennärvaro kommer aldrig en annan artist att komma i närheten av.

Jag fick aldrig äran att gå på en "äkta" Queen-konsert. Jag var på Globen när Queen hade Paul Rodgers som sångare. Då hade dom Freddie på storskärm på vissa låtar och ändå så lydde publiken hans minsta vink. Finns nog heller ingen publik som är lika "väluppfostrad som Queens. Dom bokstavligt åt ur Freddies hand.


Klappa händerna… Ja visst.

Sjung… Ja visst.

Joddla… Ja visst.

När Freddie talade så lydde publiken.


Kommer ihåg Live aid på Wembley arena.

Var hemma hos en polare och hans mamma kommer ut och säger till oss att nu kommer Queen. Vi sätter oss ner och kollar. 20 minuter senare så är jag totalt trollbunden. Herregud, dom stjäl ju hela showen. Alla sa senare att dom var absolut bäst. Lyssna på några kommentarer HÄR!! Om Ni vill se deras Live aid uppträdande så finns det på Youtube.com

Men jag har några roliga episoder angående Freddie. Jag fick ett Freddie Mercury citat levererat för några veckor sedan som jag la ut på facebook. Det var "I don't want to be a rock star. I want to be a legend" Jag var ju tvungen att grotta ner mig i det. Var det verkligen sant att han har sagt så. Nja, jag hittade en intervju med Chris Smith från gruppen Smile och han sa följande. (Fritt översatt) "När jag kom in på caféet och skulle möta Freddie satt han i hörnet med händerna över ansiktet och såg allmänt förkrossad ut. Jag frågade vad som var fel. Då sa Freddie: I never gonna be a popstar. I gonna be a…… LEGEND."

Vi pratar år 1970 här. Inge fel på självförtroende här inte.


Roddaren Peter Hince berättade att när Queen spelade in skivan "News of the world" så kom Sid Vicious hög som ett hus in i studion och förolämpar Freddie och då tar Freddie tag i honom och bokstavligt kastar ut han från studion. Roger Taylor sa senare att han aldrig sett Freddie så arg och mörk i ögonen. I en intervju från sent 90 tal så berättar Roger att han tycker att Sid inte är klok. En idiot helt enkelt. Dom kom tydligen aldrig överens. Men vem blev störts? Sid eller Freddie?







För mig är han en legend. Tyvärr en död legend. Jag hoppas nu verkligen att det som Ian Haugland har sagt på Rockklassiker inte blir sant. Lady Gaga ska tydligen sjunga lite i Queen. Snälla. Nej tack!!!


Här är den sista videon Freddie spelar in. These are the days of our lives. Hårt hårt sminkad och inspelat i svart/vitt för att det inte ska synas hur sjuk han var. 3:50 in på videon. Snacka om att krossa Queen älskares hjärtan.


Tack för all din musik Freddie.


Du blev en legend.


R.I.P


Kommentarer
Postat av: Emma

Det som gör mig ledsen är att jag endast var 2 år gammal då han dog, jag fick inte heller möjligheten att se dem live. Jag har inte riktigt kännt till/vetat så mycket om Queen förren nu i slutet på 2011, och nu är jag helt fast. Det är sällan jag betalar för musik men deras album köpte jag, utav ren respekt. Jag menar, mannen är död, sen 20 år tillbaka och de får fortfarande nya fans, otroligt!

2012-01-15 @ 01:19:41
URL: http://oursketchbook.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0